Skip to content
gamification and engagement

Så hänger gamification och engagemang ihop med varandra

 

Vår uppmärksamhet har alltid varit begränsad, värdefull och efterfrågad. I dag har den teknologiska utvecklingen gjort en överväldigande mängd information tillgänglig, strategiskt inriktad på att fånga vår uppmärksamhet.

"Den nya ekonomins valuta kommer inte att vara pengar utan uppmärksamhet" - skriver Michael Goldharber

Sociala medier till exempel, engagerar användarnas uppmärksamhet. Man uppmuntras att interagera med produkten, och det är väldigt enkelt att göra det. Detta gör att användare känner sig delaktiga och drivande. Användare fortsätter sedan att komma tillbaka till sociala medier eftersom de förväntar sig belöningar i uppmärksamhet från andra, i form av "gilla"-markeringar, delningar och kommentarer. Det är ett "spel" på fler sätt än du kan tänka dig.

Ständigt på tapeten är engagemang.

Vare sig det gäller engagemang bland medarbetare på din arbetsplats eller engagemang hos användare av din digitala produkt, så är detta en utmaning som många företag står inför. Så om även ditt företag eller arbetsplats har problem med lågt engagemang behöver du inte känna dig ensam. Men du kan vara lugn, vi har lösningen på problemet.

Dessa cirklar av interaktion, förväntan och belöning är centrala idéer inom game design och gamification. Det faktum att de mest framgångsrika digitala produkterna idag använder detta, gör att på Insert Coin tror att game-like design och gamification är framtiden för digital produktdesign.

I takt med att utvecklare har börjat inse att detta inte är något de ska bygga själva, att enbart underhållet kräver en hel del expertis och resurser, växer behovet av Insert Coin. Att bygga en skalbar plattform från grunden är heller inte riktigt ett gångbart alternativ för de flesta team eftersom det tenderar att leda till kortsiktiga lösningar som förr eller senare inte kommer att skalas. Det är snabbare och säkrare att gå med beprövade lösningar.

"Vi ser tillväxt för gamification på många marknader och även för våra konkurrenter", säger Carl Bjerkne, vd för Insert Coin.

"Den främsta anledningen till den växande marknaden är det nya sättet att arbeta med engagemangsmekanik och gamification där skalbarhet står i fokus. Jag tror inte att många community-fokuserade företag kommer att vara utan gamification och engagemangsmekanismer under de kommande åren. Men vi ser nu även företag inom fintech, medtech och learning etc. ta stora steg", tillägger Carl.

Science

Prata med oss...


...om hur vi kan förbättra din digitala produkt och engagera dina användare!

Boka ett möte
LÄS MER

Utforska vår plattform

Utforska och ta reda på hur GWEN kan förbättra din digitala produkt.

Hur du kan använda GWEN
utforska

Hur du kan använda vår plattform

Ta reda på hur du kan använda vår plattform i din digitala gemenskap eller produkt.

techs and specs_alt
ta reda

Varför Insert Coin?

Ta reda på hur vår plattform kommer att öka dina användares engagemang och den dagliga användningen av din digitala community eller produkt!

Webinar consumable template-min
ladda ner

Resurser

Kolla in våra webbinarier, Whitepapers och One-pagers för att få veta mer om hur vi uppnår ett stort användarengagemang.